Handleiding Travian
Home

Welkom op mijn Travian pagina
Counteren
Inleiding
Ik ga jullie in dit tutorial wat meer vertellen over counteren. Als jullie dit helemaal hebben doorgelezen, zouden jullie moeten kunnen counteren zonder problemen. En dat levert natuurlijk leuke resultaten op:

Counteren is het zo versturen van een aanval, dat troepen die terug keren van een aanval op jouw dorp, precies worden aangevallen als ze thuiskomen. Er moet dus zo min mogelijk tijd zitten tussen de terugkeer en de aanval. Het liefst gebeurt dit zelfs in dezelfde seconde.
Er zijn drie verschillende scenario's, waarvan 2 (bijna) hetzelfde zijn:
  1. Jouw troepen lopen sneller dan de aankomende troepen;
  2. Jouw troepen lopen PRECIES even snel als de aankomende troepen;
  3. Jouw troepen lopen langzamer dan de aankomende troepen.
Voorkennis
Dit moet je weten voordat je dit tutorial doorleest:
  • De regel in Travian is: de aanval die als eerste is verstuurd, heeft de meeste prioriteit mochten er meer aanvallen op de seconde komen. Als je weet wanneer de troepen van de aanvaller terug zijn, vul je dit in en kijk je op welke seconde jij je troepen zou moeten sturen om op precies die seconde aan te komen. De troepen van de aanvaller zijn eerder verstuurd, dus komen ze eerder terug dan de troepen die jij verstuurt naar hetzelfde dorp in dezelfde seconde.
  • Ieder programma dat je open hebt staan tijdens het timen, vertraagt je reactiesnelheid en kan zomaar je hele counter in de soep laten lopen. Je browser slaat de gegevens zo snel mogelijk op zodra je op OK drukt, dus een trage internetverbinding maakt niet uit. Soms klik je op OK en moet je nog 5 seconden wachten tot je de verzonden aanval ziet, maar zit die aanval toch in de goede seconde. Het is een kwestie van proberen, minder programma's zorgt er in ieder geval voor dat het risico dat je computer even niet reageert er niet is.
Algemeen
1.
Jouw troepen lopen sneller dan de troepen van de tegenstander. In dit geval ben je enorm in het voordeel. Reken de tijd uit waarop de troepen in het dorp terugkeren.
Het dodget eerst de aanvallen. Dit houdt in dat je je troepen een stuk of 10 seconden weg stuurt en na ongeveer 7 seconden deze aanval annuleert. In dit geval heb je geen haast, het hoeft dus ook niet precies! Bij deel 2 moet dit veel preciezer! Nu komen je troepen terug na de aanval. Bereid nu een aanval met je troepen naar het dorp dat je heeft aangevallen voor. Of je aanval of overval stuurt maakt niet uit. Verzend de aanval nog niet! Nu wil je de troepen verzenden zodat ze precies in dezelfde seconden aankomen als de troepen terugkeren. Als je HEEL zeker bent van je zaak kan je dit precies die seconde doen, maar als je wat meer zekerheid wilt, kan je het ook een seconde later sturen. Dan is het wel mogelijk dat deze speler def timed tussen de terugkeer en de aanval, maar dat is vaak onwaarschijnlijk.
Zorg ervoor dat je de tijd waarop de aanval aan moet komen kopieert naar een plaats die je makkelijk kan zien terwijl je ook Travian ziet. Plak de tijd ergens, in de adresbalk, zoekbalk, kladblok, maakt niet uit, zolang je het maar kan zien. Mijn favoriet is in de adresbalk, dan ben je alleen wel de tijd kwijt als je de pagina vernieuwt. Vernieuw de pagina opnieuw een minuut voor de aanval moet worden verzonden. Ververs daarna opnieuw zodra nog 10 seconden moet worden gewacht. Dit doen we om de vertraging die de klok van Travian heeft en de vertraging van de internetverbinding te compenseren. Wanneer moet je nu op OK drukken? Zodra je de seconde voor de seconde waarop de aanval moet worden verzonden ziet verschijnen, kijk je snel naar je systeemklok (dat ding rechtsonder in je scherm). Daarna kijk je weer snel naar de aankomsttijd van de aanval. Druk op OK zodra je de aankomsttijd ziet. Waarom? Omdat je daarvoor twee keer een reactietijd kwijt bent. Eerst beseffen dat de klok is overgesprongen en dan beseffen dat je de tijd weer ziet, kost tussen de 400 en 600 ms. Behalve erg trage mensen (met een trage reactietijd), daar werkt dit niet en kun je beter meteen klikken. Ook als je weet dat je een ERG trage verbinding hebt kun je beter niet zo lang wachten.
Nu kijk je hoe mooi je aanval in PRECIES de goede seconde aankomt, die seconde waar je hem in wilde hebben... Probeer dit precies op tijd verzenden eens met scouts. Probeer ze bijvoorbeeld precies iedere hele minuut te sturen. Als je ze op een kleine farm af stuurt weet je zeker dat het niet opvalt (behalve in je alliantie dan). Na even oefenen doe je dit feilloos.

2.
Dit is de lastigste methode. Deze methode loopt de grootste kans te mislukken, hoewel het wel eens wil lukken om dit succesvol te doen.
Reken er op dat de troepen als je HEEL snel bent 3 seconden na de terugkerende troepen aankomen. Wat we nu eigenlijk gaan doen is niet iets wat je hoeft te berekenen. Je moet alleen wel zeker weten dat je dezelfde snelheid troepen hebt. Hoe, dat staat onderaan deze post.
We gaan eerst proberen de aanval te ontwijken. Dit doen we net als bij 1, maar dan iets beter. Stuur je troepen naar een farm of een kleine speler die op precies 10:00, 20:00 of iets dergelijks van je af zit. Dan kun je makkelijker bepalen wanneer je troepen terug te roepen.
Open drie tabbladen. De eerste bevat gewoon je grondstofvelden overzicht. Hier zie je wanneer de aanvallen aankomen. Dit is belangrijk om snel te kunnen bekijken, maar niet helemaal noodzakelijk. De tweede bevat de aanval tegen de farm of kleine speler, in het bevestigingsdialoog. Dus nog niet verzonden, wel zo dat je alleen nog maar op OK hoeft te drukken. De derde bevat de aanval tegen het dorp dat je aanvalt met de troepen die je hebt. Deze zet je ook in het bevestigingsdialoog.
Nu kopieer je de tijd waarop de aanval aankomt en verandert de tijd 1 minuut terug. Op precies deze tijd ga je de aanval verzenden. Gebruik dezelfde truc als net om de aanval precies die seconde te verzenden. Nu kun je de aanval nog annuleren. En dat ga je ook doen. Als alles goed is heb je een dorp uitgekozen dat een mooi getal heeft als looptijd. Stel dat dit getal 10:00 is, dan annuleer je de aanval PRECIES als nog 9:30 moet worden gelopen. Dan komt de aanval terug. Nu heb je nog een halve minuut om 1 ding te kopiëren. Kopieer het aankomsttijdstip van de aanval tegen jouw dorp. Deze heb je nodig om te weten wanneer je de troepen moet verzenden. Stop dit ergens, zodat je het kan terugvinden en meteen kan zien! Ga nu dus naar het tweede tabblad waarin je de aanval tegen het aanvallende dorp had klaargezet. Verstuur de aanval precies 1 seconde nadat de aankomsttijd is verschenen. Dus zodra de volgende seconde verschijnt. Te vroeg verzenden levert extra onnodig tijdverlies op. Vernieuw de pagina ook niet nadat je de troepen naar de farm hebt verstuurd, anders is de counter al mislukt voordat je begon.
Zoals je ziet, het moeilijkste en ook het langste verhaal...

3.
Bereken net als in 1 de aankomsttijd. Doe verder hetzelfde, alleen hoef je nu niet te ontwijken. Je moet nu dus wel op tijd de aanval zien aankomen, anders arriveren de troepen niet op tijd.
Wel moet ik nu opmerken dat je het risico loopt om te vroeg of te laat aan te vallen, aangezien je de eenheden niet precies weet.

Hoe weet je nu welke eenheden er aan komen?
Dit is lastig. Als je zeker weet dat je er snel bij was, kun je het makkelijker inschatten. Als je net in hebt gelogd weet je het bijna niet zeker. Ook kunnen toernooivelden een rol spelen als er sprake is van een afstand groter dan 30 velden. Als je er vroeg bij bent kun je door het aantal velden te delen door het aantal velden per uur berekenen hoe lang een bepaalde eenheid er over zou doen. Dan is het een kwestie van proberen en bedenken welke eenheid het kan zijn geweest.
Wat handig is om te gebruiken: op deze website kun je de tijd berekenen die de troepen doen over het lopen.

Waarom is 1 nou makkelijker dan 2 en 3?
Als je pas na de aanval de tegenaanval moet verzenden weet je al zeker welke troepen de aanval bevatte (de troepen zijn immers bij jou op bezoek geweest). Als ze nog niet op bezoek zijn geweest is het soms een wilde gok om te denken dat het een bepaalde eenheid is, in het geval van 3. In het geval van 2 kun je de troepen nog terugtrekken nadat je snel het rapport hebt bekeken. Je moet echter wel veel sneller zijn dan bij 1 en 3. Ze hebben dus allemaal hun voor- en nadelen, 1 is veruit het gemakkelijkst.

Conclusie
Hopelijk hebben jullie van deze handleiding geleerd hoe te counteren. Ik verwacht een heleboel mooie counters van jullie, als jullie er een hebben gedaan en jullie hebben deze handleiding gebruikt, post dan even je battle report.

Mooi voorbeeldje


Vorige paginaVolgende pagina
Welkom op dé snookersite voor Noord-Nederland
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands