Goedemorgen Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Je eerste week
Werken naar je 2e dorp
Dit is een kort stappenplan / bouwvolgorde om je tweede dorp te stichten. Niet de meest efficiënte, maar wel een die gemakkelijk is te volgen.

Stap 1 Gebruik de opdrachten en beloningen om alle veldjes naar 3 klaar te zetten (zet ze klaar met als je dat wilt, gaat wel aanzienlijk sneller op deze manier).
Stap 2 Zet een schuilplaats op level 10.
Stap 3 Zet meerdere schuilplaatsen op level 3. Aanrader is zo'n 5-7 (voor dat 2e dorp heb je twee dingen nodig: cultuurpunten (CP) en grondstoffen (GS). Verrassend genoeg zijn schuilplaatsen bijzonder handig hiervoor. Ze kosten bijna geen GS en leveren daarmee goedkopen CP op).
Stap 4 Alle grondstofveldjes naar 4.
Stap 5 Schuilplaatsen naar 7.
Stap 6 Zet CP gebouwen neer en verhoog ze. Denk dan aan hoofdgebouw (HG), marktplaats (MP), ambassade.
Stap 7 Bereken of level 5 grondstofveldjes nog rendabel zijn om op tijd te stichten wanneer je genoeg CP hebt! Deel het aantal GS dat het kost om te uppen door de productiewinst per uur en je weet wanneer een veldje de GS heeft terugverdiend. Vergelijk dit met je geplande tijd tot stichten of het de moeite waard is. Als je bijvoorbeeld binnen 12 uur kan stichten, maar het terug verdienen van je veldje kost 20 uur, verlies je 8 uur productie en ben je beter af om het niet te doen en gewoon te sparen voor je kolonisten.
Stap 8 Residentie simmen.
Tips
Tip 1 Gebruik geen overbodige opdrachten. Denk dan aan die idiote 'upgrade je troepen' waar je een paar pleisters voor krijgt.
Tip 2 Wat helpt is om tijdens stap 5 een overzichtje te maken van alle GS die je nog nodig hebt (residentie naar 10 + 3 kolonisten) - het aantal GS dat je nog krijgt van beloningen en wat je nog hebt liggen. Doe hetzelfde met het aantal CP dat je nog nodig hebt, min 500 van 1 van de beloningen. Deel het aantal GS door je GS productie en deel het aantal CP door je CP productie en je krijgt een idee over hoeveel uur je kan stichten. Vergeet niet dat een kolonist 3,5 uur bouwtijd heeft, waardoor je 3,5 uur voor je voldoende CP hebt, eigenlijk al voldoende GS moet hebben. Updat je schemaatje elke paar uur en je ziet of het allemaal een beetje uit komt. Als je bijvoorbeeld veel te veel GS hebt, kun je ook nog een extra CP gebouwtje aan zetten, waardoor je net wat sneller kan stichten.
Tip 3 Wat er vaak in alliantieverband gebeurt, is dat 2-3 spelers die het snelst zijn met CP een GS push krijgen van hun alliantiegenoten. Deze spelers zullen waarschijnlijk voor die begeerde 150% 15-croppers (15c) gaan en zullen daarom supersnel moeten stichten. Zodra ze lopen sturen ze weer GS terug naar alliantieleden die nog bezig zijn. Dit helpt de snelste wat vooruit en zet de alliantie in een sterkere positie. Dit betekent dus ook dat er in je planning ook wel een wat groter verschil dan 3,5 uur mag zitten tussen CP en GS, omdat je eventueel nog een GS push van je alliantie kan krijgen om te compenseren.
Tip 4 Ga niet als een malloot op CP spelen om vervolgens bij je ally te bedelen om GS, omdat het allemaal niet uit komt. Je krijgt instant douchebag status en niemand wil meer met je samen spelen.
Tip 5 Je held zal continu doodlopen op avonturen als je alle punten in de grondstoffen bonus steekt. Zorg dus dat je voor elke level-up even kijkt of je held niet te snel zijn/haar levens verliest, anders zal je zalfjes moeten kopen, of de GS verliezen. 1 punt in vechtsterkte en 3 in GS bonus moet wel voldoende zijn.
Tip 6 Doe je dagelijkse beloningen! Er zitten CP en GS in verstopt en als je mazzel hebt, krijg je ze twee keer voor je sticht.

Als je dit alles in een dag of 8 voor elkaar krijgt, heb je het prima gedaan.
Stichten
Nu moet je de belangrijkste beslissing van de server gaan maken: waar mik je dat 2e dorp neer? Het 2e dorp wordt vrijwel altijd je hoofddorp (HD) en daarmee wordt het 2e dorp je thuisbasis. Hier is wat gratis advies: ga niet op de grens liggen. Keer op keer zie ik weer van die paupers die denken: lekker met titanen op de grens en met nachtelijke expedities de tegenstanders slopen! Wat gebeurt er in de praktijk? Zelf zijn ze er 's nachts nooit en worden continu gesloopt... Tegenslag na tegenslag zit de hele alliantie weer miljoenen GS in dat account te pompen om het verlies recht te trekken, en het blijft maar gebeuren. Vermijd deze onzin en ga gewoon ver weg, minimaal naar 90|90. Enkel als er 's nachts geregeld iemand aanwezig is en je voldoende ervaring hebt om jezelf een beetje te beschermen, is dit gewoon niet aan te raden. De artefacten voor snellere troepen zijn echt baas, omdat het zo enorm lastig is om je erop voor te bereiden. Het is echt niet te pruimen, dus donder lekker op naar Verweggistan ;) Niet verder dan 120|120 echter, want als je te ver van je alliantie af ligt, heb je geen toegevoegde waarde aan de groep.

De volgende vraag is: welk type dorp ga je nemen dat past bij je speelstijl? Antwoord: pak de beste 15c die je kan krijgen (dat is de 15c met de hoogste bonus in graanoases). Door de manier waarop oases weerken, produceren 15c meer dan 4446 dorpjes met alle veldjes op gelijk niveau.

Op http://travian.kirilloid.ru/ vind je veel handige tools speciaal voor Travian. (Een Russische site, maar wel een betrouwbare, zonder virus of wat dan ook. Je hoeft niets te installeren, de site is echt volkomen veilig, ik gebruik um zelf ook. - Hilbert van Dijk). De site opent in een nieuw tabblad. O ja: de site werkt ook deels in de Nederlandse taal.

Laat je trouwens niet wijsmaken dat aanvallers alleen 125% en 150% oases moeten hebben en deffers zich met een 50% oase kunnen redden. Croppers zijn niet meer of minder interessant voor aanvallers of verdedigers. Je moet alleen je verwachtingen en speelstijl wat aanpassen aan de cropper die je hebt. Kort door de bocht: een betere cropper betekent dat je meer GS tot je beschikking hebt, waardoor je een hogere troepen capaciteit hebt. Wanneer jij 100K GS per uur produceert kan je in principe een 100K aan legers onderhouden. Ergens anders in deze guide ga ik lullen over hoe jij je account een beetje moet beschermen en dan zal ik wat meer in detail treden hoe je cropper hier invloed op heeft.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands