Goedemorgen Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Defensief
Cruciaal
Voor defensieve accounts zijn er specifiek 2 dingen cruciaal (naast het hebben van zoveel mogelijk def natuurlijk):
  1. De snelheid waarmee je def kan trainen.
  2. De tijd die nodig is om je def te mobiliseren.
Def trainen
In tegenstelling tot aanvallende spelers die slechts één of twee nuttige dorpen hebben, gaan defensieve spelers voor zoveel mogelijk nuttige dorpen! Als ik even kijk naar hetzelfde account op S1 (we zijn inmiddels een poosje verder) heb ik 15 dorpen waarvan er 12 defdorpen zijn. Hoe meer defdorpen je hebt, hoe sneller je def kan trainen. Laten we de Germanen weer nemen, met barakken op niveau 20 bouw je 572 speertjes per dag, per dorp. Wil jij er 80K kalen rond de artes moet je 140 dagen def bouwen in 1 dorp... Dat wil niet eens. Maar als jij twee defdorpen hebt, bouw je al 1.144 speertjes per dag, wat neerkomt op 70 dagen def bouwen in 2 dorpen! Drie dorpen is nog maar 46,6 dagen en vier defdorpen 35 dagen. Nou, je snapt het idee denk ik wel, hoe meer def dorpen, hoe sneller je def traint. Maar wanneer begin je dan met def draaien?

We doen hetzelfde als een aanvaller doet, we stellen een target en kijken wanneer we moeten beginnen met bouwen. Voor 80K speer is def draaien in één dorp geen optie en twee is ook al erg krap. Drie geeft ons ongeveer dezelfde starttijd als een veeg, dus laten we vier defdorpen nemen voor een veilige marge. In 4 dorpen def trainen levert ons 4*572=2.288 speertjes per dag. Voor 80K hebben we dan een bouwtijd van 80K/2.288=35 dagen bouwen! Op dag 100 moet jij de 80K hebben, dus je moet op dag 64 beginnen met het non-stop bouwen in vier defdorpen.

PS: Dat we in vier dorpen def draaien, betekent niet dat we maar vier defdorpen moeten hebben. Als jij met de artes 12-13 dorpjes hebt, verwacht ik er 7-8 klaar om def te draaien. Dat betekent TV 10-15, 2 silo's, barak + smederij + upgrades 20. Op het moment dat jij je 80L speer kwijt raakt, ben je klaar om 8*572=4.576 speertjes per dag te maken en 80K/4.765 zet je op 17,5 dagen hersteltijd. Met 8 defdorpen heb jij in 17,5 dagen evenveel def gemaakt als met 4 defdorpen in 35 dagen.

Meer defdorpen = niet alleen hogere capaciteit, maar ook hogere troepen productie = minder tijd voordat je weer op die 80K speer zit. Dit geeft een verdedigende speler wat meer opties, er zijn namelijk meerdere manieren om je doel te bereiken. Om de 80K te bereiken, zou je bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: 80K/(572*8 defdorpen)=17,5 dagen bouwen. Als je maar 17,5 dagen hoeft te bouwen (in 8 defdorpen) voor je 80K speertjes, zou je op dag 81 lekker kunnen simmen. 81 dagen is niet alleen meer dan genoeg tijd om je veldjes op 17 te krijgen, maar misschien ook wel om je veldjes op 18 te doen, of meer grote feesten te geven om wat extra dorpjes te scoren. Er zijn ook strategiën te verzinnen, waarin jij op dag 49 begint met bouwen en elke 10 dagen een extra defdorp aanzet of iets dergelijks, waardoor je op dag 100 alsnog op 85K speer zit.

'Maak gewoon van al je dorpen def dorpen!' - Polle The Legend - 2018

Een speervechter kost 340 GS en met 572 per dag maak jer er dus (572/24)=23,8 per uur. Het kost dan 23,8*340=8.103,3 uur om een defdorpje draaiende te houden. Een supje produceert al minimaal 7.550 GS per uur (kan meer zijn met oases), wat dus bijna genoeg is om een defdorpje non-stop te laten draaien, een kleine 553,3 GS per uur extra zou dus al voldoende zijn. Stel dat jij (net als mij) in 12 dorpen def aan het draaien bent. Per dorpje moet ik vanuit mijn HD 554 GS per uur bijsturen om te blijven draaien, dus daarmee lever ik 12*554=6.648 GS per uur in. Met een 100% 15c met veldjes 17 draaide ik al 84,3K per uur, dus er blijft zo'n 77,6K GS per uur over aan capaciteit voor troepen! 77,6K/(12 defdorpen*573 speer per dag)=11 dagen voordat je alweer 77K speertjes hebt gemaakt. Punt van het verhaal is, omdat je supjes al bijna genoeg GS produceren om de def draaiende te houden en je inkomen enorme piekt als je net al je def kwijt bent geraakt, produceer je meer GS dan je aan troepen uit kan geven, zelfs met een hoog aantal defdorpen. Maak dus van al je dorpen defdorpen, zodat je maximaal kan profiteren van je inkomen en zo snel mogelijk weer je troepen terug hebt.

Hoe zit het dan met je ? We pakken de oude formule er weer bij en dan vervangen we het aantal GP per dag dat erbij komt met het aantal defdorpen*572 (in het geval van de Germaan) = aantal NPC per dag = 24/(480.000/(84.000-((572*4)* aantal dagen bouwen))). Dit kun je wederom weer in Google mikken voor een leuke grafiek, maar als je 35 dagen gaat bouwen heb je hopelijk je HD al een dagje of 5 klaar, dus het totaal wordt nog verhoogd met 5 dagen 4x per dag = 20x. Dit zet ons op een totaal van 98x NPC (met minimaal 1x per dag NPC) wat gelijk staat aan 294 . 294 op de 1.075 van eerder = 1.369 = 42,7 euro = 2,9 euro per week = 1,5 euro per week als je een dual hebt. Als je later wil beginnen met bouwen, maar in meer dorpen zullen de kosten oplopen omdat je vaker moet NPC'en.
Tips
Tip 1 Als deffer kun je mooi je SD bij andere spelers neerzetten, wanneer je je maximale capaciteit hebt bereikt. Dit geeft je weer wat ruimte om nieuwe troepen te maken.
Tip 2 Defensieve accounts hebben een sim-modus en een def-modus. In de def-modus stop je met feesten om zoveel mogelijk def aan te zetten tot je weer vol zit. In de sim-modus zit je aan de max van je capaciteit en ga je werken aan een hogere capaciteit. Denk hierbij aan het geven van (grote) feesten of het uppen van je veldjes, of doneer GS aan je alliantie.
Tip 3 Zit je in sim-modus? Gebruik weer HR! Het kan ook wel in def-modus, maar dat vergt wat meer planning, daar mag je zelf mee stoeien. hier kun je precies zien wat een unit kost en hoeveel je er per dag kan maken. Vermenigvuldig het aantal dat je produceert met de GS die je wil berekenen en dan weet je hoeveel je per dag nodig hebt. Deel dit door 24 uur en je weet wat je per uur nodig hebt.
Def mobiliseren
Ik zal je een scenario omschrijven waar ik een paar server terug tegenaan liep. We hadden een speler in de alliantie met zijn veldjes op niveau 19, 20 defdorpen en maar liefst 350K speertjes. Nu zou je denken dat dit een fantastisch defaccount was, maar er was één probleem: de def was haast niet inzetbaar.

De speler in kwestie had zijn HD diep in het grijze gebied gelegd en alle defdorpen aan de rand ervan. Dit betekende dat er best wat afstand zat (minimaal 7 velden) tussen zijn HD en defdorpen. Omdat defensieve spelers in principe al hun def gewoon in hun HD stallen tot het inzetbaar moet zijn, moet je rekening houden met de tijd die nodig is om je def terug te halen. Stel dat je maatje binnen 7 uur een aanval krijgt en jij bent 2 uur daarvan bezig om je def terug te halen uit je HD, dan gaat de kans dat je op tijd komt, nogal hard omlaag. Eerst moet die vent de aanval spotten, dan moet die het bij jou melden, dan moet jij nog een keer online komen (tenzij die sitter is natuurlijk) en daarna moet je alles nog terug trekken om het daarna nog allemaal te versturen.

Terug naar het scenario. 350K def over 20 defdorpen is 17,5K speren per dorp. Omdat elk dorpje zo'n 2,2K produceert, sta je per dorp ongeveer 15,3K in de min en op een 80K silo duurt het niet lang (5 uur) voordat je graanvoorraad op is. Dit maakt dus dat zijn handelaren continu heen en weer moesten lopen naar defdorpen om GS aan te vullen. Omdat al die dorpen zo ver weg lagen, waren er simpelweg niet genoeg handelaren om alle dorpen van te voorzien. Je was dus continu aan het NPC'en. Het kostte verdorie 80 aan NPC om (1) def te verzamelen, (2) def te versturen naar target en (3) def op de terugweg ook te voorzien van . 80 elke keer dat je je def in wil zetten is gewoon gekkenwerk.

Nou, hoe los je dit op? Knal al je dorpen strak tegen je HD aan (en bouw minimaal 2 silo's). Dit verlaagt de tijd die je troepen nodig hebben om terug te trekken en het verlaagt ook de tijd die je handelaren nodig hebben om de GS te brengen. Mijn clustertje ziet er vergelijkbaar uit met dat van deze vent, maar hij heeft gewoon meer dorpen en zo ziet het er wel grappig uit:


Speler Nerryn (ts1.nl - 2018)
Tips
Tip 1 Vaak wordt er gepraat over def en mobiele def. Sommige spelers hebben 140K speren, maar 60K hiervan staat als SD bij andere spelers. SD moet je nooit zonder overleg terug halen, dus wanneer er een defactie is, heb je eigenlijk maar 80K speren inzetbaar, oftewel 80K mobiele def.
Tip 2 Omdat je zit met de looptijd van je troepen, heb je dus minder vrijheld om dorpen simpelweg te plaatsen waar je wil. In tegenstelling tot een aanvallend account, kun je dus minder makkelijk je account productie aanpassen aan de verhoudingen waarin je GS nodig hebt. Ik los dit zelf op door alle overbodige GS naar mijn HD te sturen, om het daar te NPC'en naar de GS die ik het meest tekort kom. Dit gebeurt in het begin (net als bij aanvallende accounts) wat vaker, maar naarmate je account voller gaat zitten, steeds minder.
Tip 3 Verdedigende spelers hebben geen SD nodig, omdat ze al vol zitten met def.
Tip 4 Als je capaciteit bijna bereikt is, zal je GS tekort gaan komen, om al je defdorpen 24/7 aan te houden. Als je geen def kwijt kan, kun je dus een defdorpje uit zetten of gewoon niet 24/7 draaien, maar wel zoveel mogelijk.
Tip 5 Grote barakken / stallen draaien in defdorpen, is een absolute no-go. Als je GS over hebt, ga je maar feesten, extra defdorpen bouwen, veldjes uppen of GS doneren aan je ally.
Tip 6 Ik weet niet of je bekend bent met het fenomeen van een 'stronghold', maar er is ooit het idee ontstaan om met de hele alliantie rond dezelfde plek te gaan liggen. Het argument hiervoor is dat iedereen elkaar snel kan bereiken met GS en troepen, eigenlijk hetzelfde als wat ik hier do. Dit is natuurlijk wel waar, maar als iedereen zo weinig GS en troepen heeft dat er weinig te steunen valt, heb je er niet zoveel aan. Als je zo kort op elkaar ligt, kunnen maar een paar mensen die chille croppers pakken en alle oases moeten gedeeld worden, is het minder productie = minder capaciteit = minder troepen = slechter oorlogje spelen. Zolang je met de alliantie maar in hetzelfde gewest ligt (doorgaans tussen 0|0 en 120|120) en de spelers zelf hun dorpen niet te ver verspreid hebben, is het wel prima.
Tip 7 In plaats van al je def in je HD stallen, zou je ook alle def in je defdorpjes kunnen zetten van via handelsroutes zorgen dat er elk uur genoeg beschikbaar is. Dit heeft als voordeel dat je def altijd mobiel is, wat scheelt op de terugtrek tijd, maar heeft als nadeel dat er minder def in je HD staat. De def van een deffer in zijn HD functioneert mooi als SD, dus mocht je ongemerkt worden aangevallen, loop je op deze manier wel wat meer risico je HD (gratis) kwijt te raken. Je zou het natuurlijk ookk alleen voor je buitenste defdorpen kunnen doen, zodat je en sneller mobiel bent, en (veel?) SD hebt staan.
Dankwoord
Speciale dank aan Jameson Irish Whiskey voor de ondersteuning tijdens het schrijven van dit hoofdstuk!
Verschillende stammen
Zet deze en deze weer even open om wat mee te kunnen klikken.
Wederom zijn er weer opties tussen het type verdedigende eenheden, echter zijn de keuzes dit keer wel wat gemakkelijker gemaakt. Verdedigende troepen hebben overigens een def waarde tegen infanterie en cavalerie, maar we kijken altijd naar het totaal van de twee.

Romeinen:
  • Legionairs (legio's) = Niet aan beginnen, ze zijn kut.
  • Praetorianen (prae's) = Wel aan beginnen, ze zijn supergoed. Prae's zijn het traagst (5 velden per uur) en best duur, maar qua defpunten per graanpunten zijn ze de meest efficiënte verdedigers die er zijn.
Ik zou graag zien dat je 60K prae's weet te regelen voor de artefacten.

Germanen:
  • Speervechter (speertjes) = Wel aan beginnen, ze zijn supergoed. Speertjes zijn relatief snel (7 velden per uur) en goedkoop en qua defpunten en per graanpunt ook nog eens vrij efficiënt!
  • Paladijnen (papa's) = Niet aan beginnen, ze zijn kut. Ze zijn duur, niet zo sterk, trainen traag en niet efficiënt.
Als Germaan denk ik wel dat je 80K speertjes moet kunnen halen.

Galliës:
  • Phalanxen = Mwah. Je kan ze maken aangezien je de meeste defpunten per uur traint van alle def troepen voor relatief weinig GS en ze vrij snel (7 velden per uur) zijn. Maar je capaciteit is uiteindelijk de beperkende factor en als je kijkt naar defpunten per graanpunt, zijn ze bij lange na niet zo efficiënt als speertjes of prae's. Als je elke week al je def kwijt bent, zouden Phalanxen wel goed uit komen, omdat ze zo snel terug getraind kunnen worden. In de praktijk staan defblokken niet zo vaak op de juiste plek, dus blijf je wel even met je def zitten.
  • Druideruiters (druides) = Wel aan beginnen, ze zijn supergoed. Ze zijn duur en trainen traag (zelfs vergeleken met prae's), maar ze zijn echt idioot snel. Met 16 velden per uur zijn ze veruit de snelste def unit in het spel wat erg goed van pas komt bij defacties! Druides zijn de betere variant van pala's.
Als Galliër regel je denk ik wel 90K Phalanx of 35K Druides.
Troepen combinatie update
Sinds het maken van deze guide (het is vandaag 3 december 2019), is mijn haat voor phalanx en paladijnen best wel afgenomen. Er is namelijk een goed argument om zowel phalanx/druides als speren/paladijnen te maken waar ik geen rekening mee heb gehouden in mijn redenatie, en dat is infrastructuur. Laten we Galliërs als voorbeeld nemen. Wil je ± 5K def per dag maken, heb je OF 7 dorpen nodig waar je phalanx traint, OF 9 dorpen waarin je druides maakt, OF slechts 4 dorpen waar je zowel phalanx als druides maakt. Dit betekent gewoon dat je veel minder dorpen nodig hebt met dezelfde 'snelheid' def te trainen. Dus als jij wat meer casual speelt dan de gemiddelde die-hard, is dit een uitstekend compromis. Sticht je dorpen ongeveer in deze posities en je bent vrij de rest van je dorpen iets verder uit te spreiden voor extra croppers / oases:



4 vroege def dorpen en 4 mogelijke uitbreidingen + een HD waar je nog de in kan trainen. Met 9 in totaal (voor phalanx en druide) train je 11K def per dag oftewel 80K per week. Dat is NIKS om je voor te schamen, oook al is het niet 100% optimaal.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands