Goedemorgen Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Account opbouw - Hoofddorp (HD)
Hoofddorp (HD)
Laten we het eens hebben over de opbouw van je account, specifiek je HD. Hoe krijgen al die pro's (zoals ik) het voor elkaar om zulke grote legers te onderhouden? Dat doe je door supersnel je HD op te bouwen, al bijna voordat je wat anders gaat doen. Het dat een HD produceert wordt omgeNPC'd (zie hiernaast waar je het vindt) naar / / om nieuwe graanvelden te maken die meer produceren dan voorheen en het dat dit oplevert wordt opnieuw omgezet. Door continu het te NPC'en en de graanvelden klaar te zetten is het mogelijk om in een vrij korte tijd (lees: enkele weken) alle veldjes op niveau 14 te krijgen. Gecombineerd met een 50% oase bonus geeft een 15c op niveau 14 al zo'n 33K per uur, wat nu al voldoende is om mijn veeg van 15K Bijlvechters en 6K Germaanse Ridders uit de introductie te onderhouden, eerder deed ik daar verdorie 110 dagen over!

Disclaimer
Als ik praat over veldjes 17, bedoel ik op 17 en / / op 1, tenzij anders is aangegeven. Dit doe ik puur voor het rekengemak. In de praktijk lopen mijn / / veldjes vaak 1-3 niveaus achter op mijn graanveldjes en ik heb geen zin om daar steeds onderscheid tussen te maken.

Op het moment dat je alle winst uit je HD in je HD steekt, kan je productie echt keihard escaleren. Een 15c HD met veldjes op niveau 17 en een 100% bonus produceert dan 85K per uur. Hier haal je 1K per uur vanaf, omdat inwoners kosten. 1 veldje naar niveau 18 kost iets meer dan 1,5 miljoen GS * 15 veldjes = 23 miljoen GS om alle veldjes naar 18 te brengen. 273 uur is maar 11,4 dagen voor iets wat als noob zijnde misschien wel onmogelijk leek!

Ondanks dat je met 273 uur misschien genoeg GS hebt om alles van 17 naar 18 te brengen, is de bouwtijd van niveau 17 naar 18 (met HG op niveau 20) 197 uur en 24 minuten per veldje. Totale upgrade tijd van 17 naar 18 is meer dan 120 weken of 3 maanden. Als je het in 11 dagen voor elkaar wil boksen, zal je deze veldjes klaar moeten zetten met . Klaarzetten in combinatie meet al het NPC'en gaat je gewoon geld kosten. Dit is waarom iedereen duals neemt, per persoon kost je het gewoon minder money. Desalniettemin is dit de manier om een goed HD neer te zetten, wat onmisbaar is voor een goed account. NPC het --> klik veldjes omhoog --> zet die meuk klaar met --> geniet van hogere productie --> herhaal. Zonder goed HD heb je te weinig productie = te weinig capaciteit = te weinig troepen = te slecht oorlogje spelen.

Daarnaast is activiteit erg belangrijk. Je kan enkel in 11 dagen van 17 naar 18 als je silo niet de hele nacht vol zit. Opslag dat overstroomt zijn gewoon verspilde GS. Als ik 3 uur lang naar een volle silo zit te turen, moet ik later weer 3 uur wachten tot ik het terug heb, want het is nergens heen gegaan. Zorg 's nachts dus voor voldoende opslag, zodat er zo min mogelijk overstroomt (eigenlijk helemaal niets, maar goed...). Stel desnoods handelsroutes in, die 's nachts wat verdelen over je andere dorpen om de last wat te spreiden. Deze GS kun je de volgende dag gewoon weer terug sturen naar je HD. Goudclub kost je wel weer 100 extra . Het is de investering wel waard, goudclub is echt relaxed.

Tot slot kost een graanveldje naar 18 maar liefst 7 pakhuizen en 2 silo's --> dat is waarom bouwplaatsen zo belangrijk zijn. 2 silo's geven 160K graanruimte en met 84K per uur aan zit elke 2 uur je silo vol. 24 / 2 = 12x per dag NPC'en = 36 per dag. Om de kosten te drukken moet je dus extra silo's maken. Een voorbeeld van een HD ziet er dan ongeveer uit (in oude stijl) zoals je hiernaast kunt zien.

Let op: bouw altijd een handelskantoor (HK) in je HD. Als je 120K per uur produceert, maar je kan slechts 20K graan per keer verslepen, kun je het niet snel genoeg verplaatsen naar je AD of defdorpen. Een HK gaat je heel wat kopzorgen besparen door makkelijker je troepen te voeden als ze aan de wandel zijn.

Klik op het tabblad Beheer.


Klik op de knop grondstoffen ruilen.


Kies de gewenste verdeling van
grondstoffen en klik op overgebleven grondstoffen verdelen.



Voorbeeld van een hoofddorp.
Tips
Tip 1 Denk na wanneer je begint met het klaarzetten van veldjes. In de lagere levels zijn de bouwtijden niet zo lang, waardoor het makkelijker is om deze gewoon te laten bouwen in plaats van alles klaar te zetten. Zet je ze wel klaar? Dan groeit je HD sneller, maar kost het je meer geld. Stel dat je alle veldjes op niveau 8 hebt staan en je korenmolen al niveau 5 is, dan produceer je zo'n 3.281 per uur. Een graanveldje niveau 9 kost 15.125 GS waardoor je elke 4,6 uur genoeg GS hebt voor een veldje, terwijl de bouwtijd (met HG 20) slechts 2 uren en 50 minuten is. Dit is tot niveau 10 ongeveer wel vol te houden, waarna je echt veldjes klaar moet gaan zetten.
Tip 2 Om minder de NPC'en helpt het om de silo dusdanig groot te maken, dat er voldoende gespaard kan worden om in één keer twee veldjes aan te zetten. Dus wanneer jij van niveau 12 naar 13 gaat, moet je de silo gewoon op 235K hebben staan, zodat je 2 veldjes van 117K GS per stuk aan kan zetten.
Tip 3 Maak van die 235K silo een 250K silo en zorg dat je na het NPC'en en klaarzetten van de veldjes rustig opbouwt met wat extra pakhuizen (en silo's). Dit voorkomt dat je tijdens de doorgang van bijvoorbeeld niveau 13 naar 14 met haast extra opslag moet klaarzetten, omdat anders je opslag overloopt.
Tip 4 Op een gegeven moment worden de veldjes zo duur, dat de totale kosten van het veldje niet meer in je graancapaciteit passen. Een veldje niveau 16 kost 547K GS, maar 43K daarvan is ! Dit betekent dat je graancapaciteit eigenlijk maar 503K hoeft te zijn, omdat je dan de NPC rustig kan wachten tot in de silo de benodigde 43K binnen is gekomen.
Tip 5 Tip 4 is ook toepasbaar voor op de lagere niveaus wanneer je in 1x kan wachten tot het voor beide veldjes er is.
Tip 6 Vergeet niet om in je 15c ook gewoon je / / veldjes mee te nemen. Die dingen produceren namelijk ook gewoon GS en hebben een terugverdientijd die soms korter is dan dat van een graanveldje. Deze velden worden vaak vergeten en dat is zonde. Een houthakker kost 1,3 miljoen GS om op niveau 16 te zetten en produceert daarna 1.750 per uur. Als je dit houtveldje ongeveer 32 dagen in leven kan houden, is alles dat erna geproduceerd wordt, winst! Voor dag 100 is er praktisch nooit oorlog, dus het is bijna een gegarandeerd succes.
Tip 7 Hoewel je de / / veldjes wel omhoog doet, bouw je in een 11115 geen zagerij, ijzersmederij of steenbakker. De productiewinst is de bouwplaatsen voor silo's en pakhuizen niet waard.

Laten we zeggen dat je voor HD met veldjes niveau 17 ( / / / ):
  • Tot niveau 13 je 2 veldjes per silo NPC'd = 234 veldjes omhoog / 2 = 117x NPC.
  • Niveau 14-15 1x veldje per silo = 36 veldjes omhoog = 36x NPC.
  • Niveau 16 1,5x veldje per silo = 18 veldjes omhoog = 27x NPC.
  • Niveau 17 2x per silo = 18 veldjes omhoog = 36x NPC.
In totaal is dat 216x NPC'en. Laten we ook zeggen dat je vanaf niveau 10 altijd 2 veldjes tegelijk klaar zet. Dit zou (17-10) x 18 = 126 veldjes omhoog / 2 = 63x klaar zetten. Klaarzetten = 2 , NPC = 3x, wat (63*3) = minimaal 774 voor een proper HD. Maar dit kan makkelijk oplopen naar 800 . Je zult ongetwijfeld hier en daar een opslagtekort snel moeten compenseren door een extra pakhuis of silo te rushen + dit gedoe met die bouwtijden werkt alleen met een HG van hoog niveau, dus die zal je ook moeten fixen. Overigens heb je ook PLUS nodig voor het dubbele klaarzetten en alle GS bonussen om alleen al een fatsoenlijke hoeveelheid GS te produceren. Dus voor 15 weken komt er nog 450 bij. Via de dagelijkse opdrachten kun je gelukkig voor 100 dagen GS bonus / PLUS fixen. 100 dagen is 14 weken, dus je zou minimaal 14*5 = 75 kunnen besparen, maar dit zal iets meer zijn, omdat je af en toe ook PLUS bonus krijgt, die 10 kost in plaats van 5. Dit betekent dat de serverstart zo'n 800+450-75 = 1.175 kost.
Je kunt voor 50 euro 1600 fixen, dus pak hem beet 37 euro aan kosten tot de artefacten verschijnen. Neem je er een dual bij, dan kost het de helft (we delen eerlijk toch?). Let wel: dit is enkel voor je HD & PLUS & GS bonussen. Als je HD af is, ga je GS NPC'en voor troepen productie wat je ook nog wat zal kosten. Dit zal echter afnemen naarmate je meer troepen hebt, omdat je steeds minder productie over houdt. In het hoofdstuk troepen en speelstijl gaan we hier verder mee rekenen voor de totale kosten (spoiler alert: er zal nog zo'n 250 bij komen).

Tot hoe ver moet je die veldjes simmen? Sommige spelers kiezen voor veldjes 17 en meer legers, andere spelers kiezen voor veldjes 18 en minder troepen. Het een maakt je niet beter dan het andere, het is een persoonlijke keuze en je moet lekker doen wat je fijn vindt / waarmee je denkt weg te kunnen komen. Ze direct naar 18 doen is op de lange termijn wel gunstiger, maar het kan op de kortere termijn voor een troepentekort zorgen (misschien dreigt er een oorlog of ruzie met een buur). Als op dit moment de guide een enorme openbaring voor je is, stel ik voor dat je het lekker op niveau 17 houdt. Niveau 17 is namelijk een veilige keuze en waarschijnlijk al een behoorlijke opgave als je nog niet zo pro bent.

Check de bijlage voor een lijstje met de meest efficiënte manier om je HD op te bouwen.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands