Goedemorgen Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Account opbouw - Dorpjes
Dorpjes
Terwijl ik dit schrijf, spiek ik even bij mijn eigen account en met 15 dorpjes produceer ik 11K CP per dag. Om van dorpje 15 naar dorpje 16 te gaan heb je 119K CP nodig. Dit betekent dat ik zonder enige toegevoegde moeite 119K / 11K = over 10,8 dagen een nieuw dorpje kan stichten. Maar stel nou dat ik in 14 van de 15 dorpen een raadhuis niveau 1 heb staan en daarmee elke 24 uur een klein feest (van 500 CP) kan geven, dan levert dit mij 14 * 500 + 11K = 18K CP per dag op, wat mijn stichttijd van 11 dagen terug haalt naar 119K / 18K = 6,6 dagen! MAAR stel nou dat ik in 14 van de 15 dorpen een groot feest kan geven. Een groot feest met raadhuis 10 duurt iets meer dan 43 uur voor 2K CP, dit zet ons op 1.113 CP per dag per dorp, dus * 14 = 15,5K per dag + 11K standaard = 26,5K = 4,5 dagen! De vuistregel is: geen feestjes = elke ± 7 dagen & grote feesten = ± 5 dagen stichten (mits je de juiste gebouwtjes maakt voor een goede CP basisproductie en er is een uitzondering in het vroege stadium van het spel. Ik zal dadelijk uitleggen waarom).

Wat ik hiermee wil laten zien is dat je met enige aandacht voor je CP productie, je het aantal dorpen dat je sticht of overneemt bijna kan verdubbelen. Meer dorpjes heeft een hoop voordelen waar ik in andere hoofdstukken nog wel op terug kom, maar de voornaamste is, meer productie! Meer CP = meer dorpjes = meer productie = meer capaciteit = meer troepen = beter oorlogje spelen! Geef minimaal kleine feesten pre-artefacten, pas alleen wel even op met de uitzondering die ik zo ga uitleggen.

Nu zei ik eerder dat de aandacht voor troepen en de aandacht voor het HD op een weegschaal staan en een investering in de één ten koste gaat van het ander. Met deze toevoeging verandert deze weegschaal in een dynamische liefdesdriehoek. Feestjes geven kost namelijk GS. Je kan niet over én overal grote feesten geven én je veldjes naar niveau 18 doen én op dag 100 200K troepen hebben.

Een standaard 4446 support dorpje produceert 8.400 GS per uur. Haal hier nog maar 850 van af, omdat inwoners van je graanproductie af gaan, wat ons zet op 7.750 GS per uur. Een groot feest raadhuis niveau 10 kost maar liefst 101.650 GS en omdat ze je elke ± 43 uur aan kan zetten, moet je elk uur 2.354 GS sparen. Dit laat zien dat grote feesten je ongeveer 31% van je productie per supje kost en dat is best wel veel. Een klein feest duurt precies 24 uur op niveau 1, kost slechts 20.330 GS wat ons zet op een kostenpost van 847 per uur, wat slechts 11% van je productie is. Kleine feesten zijn dus goedkoop & grote feesten zijn dus duur. Wat je natuurlijk ook kan doen is een klein feest geven, terwijl het raadhuis op niveau 10 staat. Dat levert natuurlijk weer meer CP op als niveau 1, maar kost je ook weer meer GS. Omdat je maar een X aantal GS per uur produceert, moet je dus kiezen waar je op gaat focussen en het zal een balans moeten zijn tussen troepen, HD en dorpjes / feestjes.

Vroeger gaf een klein feest altijd 500 CP, maar tegenwoordig geven ze maximaal 500 CP. Dit werkt als volgt: als het dorp waarin je het kleine feest geeft 200 CP produceert, zal je feestje maar 200 CP opleveren. Maar als je dorpje 750 CP produceert, zal het maar 500 CP opleveren. Grote feesten werken volgens hetzelfde principe, alleen wordt er dan niet gekeken naar de CP productie van het dorp, maar naar die van het account. Hier zit dan ook de uitzondering in het vroege stadium van het spel. Omdat je net begonnen bent, zit je dorp / account nog niet aan de 500 / 2000 CP. Wanneer je een dorpje hebt dat 200 CP produceert, kost je dit 20.330 / 200 = 101 GS per cultuurpunt ten opzichte van de 20.330 / 500 = 40 GS per cultuurpunt, wanneer je de volledige 500 zou krijgen. Dit maakt feesten in de beginfase van het spel extra duur en wat je ziet is dat je 3e dorp vaak aanzienlijk later wordt gezicht. Nu zijn er natuurlijk mensen die door middel van feesten en kunstwerken alsnog relatief snel hun 3e dorp regelen, maar daar hoef jij je als newbie dus niet druk om te maken. Zorg gewoon dat je dat HD op orde krijgt en wanneer je meer CP gaat produceren, meer in feestjes gaat investeren. Hoeveel je wilt investeren kun je zelf een beetje mee spelen. Het is niet ongebruikelijk dat je dik twee weken na het stichten van je HD pas een 3e dorp op de kaart zet.
Tips
Tip 1 Als jij in het grijze gebied ligt, zegt Travian dat je dorpje geen CP produceert, maar je kan nog steeds gewoon feestjes geven. Hoeveel het oplevert is dan te zien in het raadhuis.
Tip 2 Als je een nieuw dorpje sticht, is het wel even de moeite waard om te kijken in welke volgorde jij je gebouwen neer gaat zetten. In principe wil je eerst al je GS veldjes op niveau 10 zetten, zodat je meer gaat produceren. Nu is het alleen zo dat een kleiveldje naar niveau 10 bijna 11 uur bouwtijd heeft met een HG van niveau 1, waardoor het wel de moeite waard kan zijn om tussendoor nog wat aandacht aan je HG te geven. Wat ook wel chill is, is om voldoende opslag te hebben in je supjes, zodat ze niet continu overstromen, en je niet de hele godganse dag GS moet sturen. Mijn advies: zorg dat je in een nieuw dorpje pakhuis, silo en HG omhoog doet, voordat je verder wat aan je dorpje gaat doen. Dan kun je bijvoorbeels 's ochtends het dorpje vol smijten met GS en de rest van de dag lekker klikken.


Upgraden van de grondstofvelden.

Tip 3 Het is noodzakelijk dat er zoveel mogelijk uren per dag een gebouw gebouwd wordt! Stel je bent tussen 08:00 en 17:00 uur actief, gaat daarna tot 22:00 uur sporten / eten / kinderen verzorgen, duikt om 23:30 uur in bed en staat 08:00 uur weer op. Zorg dan dat je tussen 08:00 en 17:00 uur zoveel mogelijk gebouwen maakt die snel klaar zijn. Omdat je online bent kun je mooi veel klikken en blijft het tempo erin. Vervolgens ben je een poosje afwezig en dit is hét moment om wat gebouwen aan te zetten met een langere bouwtijd, denk hierbij aan extra opslag of een marktplaats (MP) die een paar uur moet draaien. Vervolgens kom je nog even online voordat je gaat tukken en dat is het moment om 2 gebouwen in de wachtrij te slingeren die de hele nacht bezig zijn. Vaat zet ik hier het HG aan, omdat deze best traag is, van niveau 10 naar 12 duurt al 6,5 uur. Dit werkt erg goed voor de lagere levels en wanneer alles meer en meer tijd kost, kost het jou steeds minder en minder tijd.
Tip 4 Ondanks dat het HD hard moet groeien is het niet erg als je er af en toe wat GS vandaan haalt om je overige dorpen een boost te geven. Als je overige dorpen continu op GS zitten te wachten, schiet die groei niet bepaald op. De hoeveelheid GS die je kunt sturen is eigenlijk best groot. Een veldje 8 kost 9.060 GS, dus de terugverdientijd is 9.060 / 52,5 = 172,5 uur / 25 = 7,2 dagen. Stel je hebt een 15c met 50%-25%-25% oases en je moet kiezen tussen een veldje van 11 naar 12 en het uppen van een kleiveldje van 7 naar 8 in een supje, is het kleiveldje efficiënter.
Tip 5 Tip 4 betekent dus dat het efficiënter is dorpje 3 (en 4, 5, 6, 7, etc.) even keihard te pushen vanuit je HD tot de ROI (Return On Investment) van het HD weer beter is dan je supje. Het kan dus efficiënter zijn om je volledig te richten op je supjes in plaats van je HD, maar alleen als je in je supjes ook je veldjes gaat klaarzetten. Als je namelijk niks met je GS doet terwijl je wacht tot die veldjes gebouwd worden, ben je totaal niet effici&*#0235;nter. Het is op zijn minst de moeite waard om GS bij te sturen vanuit HD naar supjes, om de boel draaiende te houden.
Tip 6 Wat ik dus wel humor vind: een bakkerij van 4 naar 5 met alle veldjes 10, levert je een productiewinst op van 105 GS per uur voor 54.060 aan kosten. De ROI van een bakkerij niveau 5 is dus 21,5 dagen. Het zou dus efficiënter zijn om in al je supjes de bakkerij op niveau 4 te laten staan tot je aan niveau 16 veldjes in je HD begint (voor een 15c met 50%-25%-25% oases).
Tip 7 Op http://travian.kirilloid.ru/ kun je ontdekken wat het ideale moment is om bijvoorbeeld een houtzagerij te bouwen ten opzichte van je veldjes. Alle houtveldjes naar 8 --> 1 houtveldje naar 10 --> houtzagerij naar 3 --> 2 extra houtveldjes naar 9 --> houtzagerij naar 4 --> alle houtveldjes naar 10 --> houtzagerij naar 10.
Tip 8 Als je eerst alle veldjes op niveau 10 zet voordat je aan infrastructuur begint, duurt het natuurlijk vrij lang voordat je kleine feestjes kan geven van 500 CP. Je zou dus ook kunnen zeggen: ik doe alleen maar veldjes totdat ik een nieuw dorp heb gesticht en dan richt ik mij op CP zodat ik daarna die feestjes van 500 per keer kan geven. Dus als ik vanuit dorpje 8 dorp 8 sticht, ga ik in 8 CP bouwen, of als ik vanuit dorpje 8 dorpje 9 sticht, ga ik in dorpje 7 CP bouwen en doe ik 8 pas CP als dorpje 10 er komt (verzin wat leuks).
Tip 9 Oases! Een 25% oase op een supje zet je productie van 1.750 naar 2.100 per uur (bij iets dat 4 veldjes heeft). Dit is een productiewinst van 350 en met de kosten van een heldenhof (HH) niveau 10 op 114.240 GS heb je een terugverdientijd van 114.240 / 24 = 13,6 dagen. Een HH niveau 15 kost maar liefst 383.295 vanaf niveau 10 en met dezelfde productiewinst kost het 383.295 / 24 = 45,6 dagen voordat de investering zich omzet in winst. Hou dit in je achterhoofd wanneer je oases gaat nemen. Duurt de server nog wel minimaal 45,6 dagen? Kan ik diezelfde oase ook pakken uit een dorpje waar ik nog geen HH heb? De terugverdientijd van een HH niveau 20 op 350 productiewinst is 190 dagen, dus daar hoef je niet aan te beginnen. Alle terugverdientijden kunnen ongeveerr door de helft wanneer je een 50% oase kan pakken, de overweging verandert echter niet.
Tip 10 In tegenstelling tot defensieve spelers (zal in hun eigen hoofdstuk uitleggen waarom) hebben aanvallende spelers wat meer vrijheid om te kiezen waar hun dorpen komen te liggen. Het is dus niet erg om dorpjes te hebben die met handelaren een uurtje lopen als dat betekent dat ze leuke oases nemen. Oases geven namelijk een aardige GS bonus en meer productie = meer capaciteit = meer troepen = beter oorlogje spelen.
Tip 11 Ga niet voor meerdere clusters. Je kiest 1 plek om je te vestigen en daar blijf je. Dit is ook altijd de plek van je HD.
Tip 12 Gebruik handelsroutes (HR)! Het enige dat je in een supje hoeft te doen is feestjes geven en voor de rest kun je alle GS doorsturen. Klein feest kost 6.400 en duurt 24 uur (raadhuis niveau 1), dus per uur moet je 6.400 / 24 = 267 sparen. Dat betekent dat je via HR 1.750 - 267 = 1.483 automatisch weg kan sturen. Snelste manier om dit te doen is om op 00:00 uur een handelsroute naar HD of AD in te stellen, die 1.483 stuurt en dan laat je hem 3x lopen. De volgende stel je in om 03:00 uur en doe je hetzelfde, dan hoef je er maar 8 in te stellen. Anyway, reken zelf even uit voor het niveau waarop je feest + je type feest voor de rest van de GS en je hoeft nooit meer om te kijken naar dat dorp! De feesttijden en GS zijn wel te vinden op http://t4.answers.travian.nl/?view=answers&action=answer&aid=46#go2answer.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands