Goedenacht Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Account opbouw - Type dorpen
Type dorpen
Voor we verder gaan met het hoofdstuk troepen & speelstijl wou ik nog kort een paar type dorpjes behandelen (1-10 = tussen 1 en 10, 1/10 = 1 of 10, ? = zo hoog als je zelf wil of gewoon niet). Het is namelijk onzinnig om alle dorpen voor alle situaties in te richten, dus je maakt gewoon wat keuzes wat voor dorpen je wil hebben.
Aanvalsdorpen
Aanvalsdorpen (AD) - Een aanvallende speler heeft er minimaal 1 nodig en is te combineren met je HD (dan bouw je een veeg in je HD, hier ga ik later ietsje verder op in).

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
Hoofdgebouw
Verzamelplaats
Barakken
Stallen
Werkplaats
Smederij
Academie
Toernooiveld
Grote barakken
Grote stallen
Schatkamer
Raadhuis
Paleis
(Grote) Graansilo
(Grote) Graansilo
(Grote) Graansilo
(Grote) Graansilo
(Groot) Pakhuis
(Groot) Pakhuis
(Groot) Pakhuis
(Groot) Pakhuis
20
20
20
20
20
20
20
18-20
20
20
10/20
10-15
20
20
20
20
10
20
20
20
20





(Grote) Graansilo
(Grote) Graansilo





20
20

Aanvalsdorp.

(Als je Romein bent, zal je nog ergens een gebouw (silo / pakhuis) moeten wisselen voor een Drinkplaats)
Defdorpen
Defdorpen - Verdedigende spelers moeten zoveel mogelijk van dit soort dorpen maken!

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
Hoofdgebouw
Verzamelplaats
Pakhuis
Graansilo
Marktplaats
Korenmolen
Zaalmolen
Steenbakkerij
IJzersmederij
Bakkerij
Heldenhof
Residentie
Werkplaats
Toernooiveld
Handelskantoor
Raadhuis
Stallen
Smederij
Academie
Barakken
Ambassade
20
15
20
20
20
5
5
5
5
5
10
10
10
10-15
10-15
10-15
20
20
20
20
20





Graansilo

(zie tip 11)




Pakhuis / Graansilo





20






20 (optioneel)

Defdorp.
Subdorpen
Supjes - Is te gebruiken voor zowel aanvallende al verdedigende spelers voor een ondersteunende rol (voornamelijk om CP te produceren en GS te sturen).

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
9. 
10. 
11. 
12. 
13. 
14. 
15. 
16. 
17. 
18. 
19. 
20. 
21. 
Hoofdgebouw
Verzamelplaats
Pakhuis
Graansilo
Marktplaats
Korenmolen
Zaalmolen
Steenbakkerij
IJzersmederij
Bakkerij
Heldenhof
Residentie
Handelskantoor
Raadhuis
Stallen
Smederij
Werkplaats
Academie
Barakken
Ambassade
Pakhuis
20
1
20
20
20
5
5
5
5
5
10
10
10-15
10-15
?
?
?
20
?
20
20










(Als je een oase kan pakken)

Subdorp (subje).
Tips
Tip 1 Wanneer iets is ontwikkeld in de smederij of academie zal het ontwikkeld blijven, wanneer je het gebouw afbreekt. Dit betekent dat je in je AD de academie naar 20 brengt om alles te onderzoeken, om het vervolgens af te breken, zodat er een extra pakhuis / silo geplaatst kan worden.
Tip 2 Tip 1 geldt ook voor het heldenhof (HH). Ik zet hem in de defdorpen altijd op 10 om een oase te pakken en daarna knal ik er een extra silo neer.
Tip 3 Defdorpen moeten een toernooiveld hebben. Deze verlagen de looptijd naar je alliantiegenootjes enorm en maakt je def veel beter inzetbaar. Hetzelfde geldt voor de aanvalsdorpen. Je wilt tenslotte zo snel mogelijk bij je tegenstander zijn, zodat deze zo weinig mogelijk tijd heeft om te reageren.
Tip 4 Toernooiveld (TV) (in defdorpen), raadhuis en handelskantoor zijn vrij duur en worden zelden overal op 20 gezet. Zelfs overal 15 is al ongebruikelijk. Maar het zou natuurlijk kunnnen dat je alles hoger wil gooien, het is volledig afhankelijk van hoe hard je wilt simmen. Hogere levels = meer CP. TV 15 komt nog wel eens voor bij spelers die dieper in het gewest liggen of plots GS over hebben.
Tip 5 Afhankelijk van of je cavalerie (cav) of infanterie (inf) maakt, hoeven je barakken / stallen niet beide naar 20 in defdorpen. Sterker nog: als je besluit om bijvoorbeeld de stal niet uit te breiden, kun de beter de stal vervangen door een pakhuis, dan een smederij, omdat de smederij meer CP oplevert.
Tip 6 Ik kan het eigenlijk niet aanraden om met een niveau 1 raadhuis feestjes te gaan geven. Je kan nog steeds elke dag 1 feestje geven, maar raadhuis niveau 10 levert gewoon mooi veel CP op.
Tip 7 In supjes staan een aantal vraagtekens en wat ik hiermee bedoel is dat je ze zelf in kan vullen. Je mag best barakken en stallen 20 zetten voor de CP, maar ze produceren op niveau 20 evenveel CP dan een pakhuis op niveau 20 en dan is een pakhuis / silo toch nuttiger. Ik zal in een later hoofdstuk uitleggen waarom.
Tip 8 Je ziet eigenlijk heel vaak die ambassade en academie terug komen en dat komt omdat deze gebouwen heel veel CP produceren. Per gebouw op niveau 20 krijg je 153 CP per dag! Voor 153 CP zou je 4 barakken op niveau 20 moeten zetten voor hetzelfde resultaat.
Tip 9 Weet wanneer je moet stoppen.
Tip 10 Ik vind het zelf niet de moeite waard om in supjes de verzamelplaats naar 20 te doen. Het kost je eigenlijk alleen maar GS en levert verder niet zoveel op. Hetzelfde geldt voor de muren. Die doe ik enkel naar 20 in HD / AD, omdat die nog wel eens gedeft zouden kunnen worden, maar in sups / defdorpen gaan ze niet hoger dan niveau 1 (een dorpje ziet er gewoon beter uit wanneer ze een muur hebben).
Tip 11 Als ergens om 06:00 uur een aanval komt, zorg dan niet dat het hele defblok al om 01:00 uur klaar staat. Dan moet de persoon die wordt aangevallen nog 5 uur lang enorme extra graankosten op hoesten. Als de aanval om 06:00 uur landt, time je def dan een half uurtje van tevoren, tenzij het echt niet anders kan. Stel dat het defblok er om 06:00 uur moet staan en jij bent maar 2 uur onderweg, zou je om 04:00 uur je wekker moeten zetten. Om het jezelf wat makkelijker te maken is het handig om de looptijd van je eigen def naar het doelwit te vertragen. Dit is de reden dat ik altijd een werkplaats maak in al mijn defdorpen! Als ik 1 ram of 1 katapult mee stuur met mijn def, lopen ze zo traag dat ik op tijd naar bed kan en ik mijn maatje niet opscheep met idioot veel onderhoud.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands