Goedenacht Travian speler, welkom op mijn Travian hulpsite
portal | home (travian) | inloggen

grondstofteller  | handleiding gettertools  | travian voor dummies  | vraag en antwoord
Welkom op de snookersite voor Noord-Nederland
 Travian voor dummies 
1 - Je eerste week  | 2 - Account - HD  | 3 - Account - Dorpjes  | 4 - Account - Type dorpen  | 5 - Troepen en speelstijl (T&S)

6 - T&S - Offensief  | 7 - T&A - Defensief  | 8 - T&S - Vervolg  | 9 - Bijlage
Offensief
Veeg bouwen
Er zijn 3 dingen die absoluut cruciaal zijn voor het bouwen van een veeg:
  1. Als ik zeg veeg draaien, bedoel ik dat met barakken en stallen (en werkplaats) op niveau 20! En helmpjes als je die hebt. Denk niet super tactisch te zijn door te beginnen met 5 dagen op niveau 10, dan 5 dagen niveau 15 en daarna door te bouwen naar niveau 20. Nee! Gewoon maximaal knallen op het moment dat je er klaar voor bent en dan volhouden tot je doodloopt om erna weer opnieuw te beginnen. Je stopt nooit met het bouwen van je troepen. Als je capaciteit bereikt is ga je troepen dumpen met wat acties of meer farmen (farmen gaan we dadelijk behandelen).
  2. De ideale verhoudingen van een veeg zijn de verhoudingen waarin ze geproduceerd kunnen worden. Dit betekent dus dat je voor elke Germaanse Ridder 2,5 Bijlvechters maakt. Ik heb het wel eens meegemaakt dat één of ander rekenwonder had bedacht dat de ideale verhoudingen tussen Bijlvechters en Germaanse Ridders 3:1 was. Hij zette dan serieus zijn stallen stil om 3:1 te houden...
  3. Houtwerk! In het bijzonder rammen zijn ongelofelijk belangrijk. Rammen slopen namelijk de muur en de muur kan de verdedigende partij een enorme verdedigingsboost geven. Zo geeft een Romeinse muur een bonus van 80% aan de verdedigers. Om even aan te tonen hoeveel dat is, dit is de veeg van net, maar dan met een muur op 20. Als je nou voor de lol er 250 rammen bij zet, zie je de totale schade al toenemen van 38% naar 58%. Nu is het ook zo dat Germanen een lagere bonus hebben, maar wel een sterkere muur. Dit houdt in dat je meer rammen mee moet sturen om de muur neer te maaien. Dit uit zich als volgt. Als je nu die 250 rammen eraf haalt, zie je dat de totale schade afneemt van 58% naar 50% ten opzichte van de Romeinse muur (dit is waarom je een Germaan moet zijn om een Wereldwonder (WW) te bouwen, de muur gaat het moeilijkst neer). Daarnaast heeft de steenhouwerij (die je enkel in je HD kan maken) ook effect op de muur, waardoor je nog meer rammen mee moet sturen om dat ding te mollen. Hoeveel rammen moet je dan bij je veeg maken? 3.000 op de korte termijn en daarna eindeloos doorbouwen. Voldoende rammen heeft het leuke effect dat de bonus van de muur volledig genegeerd kan worden. Wanneer je op een dorp zonder steenhouwer loopt, kun je met 1.500 rammen weg komen en op een HD heb je minimaal het dubbele nodig. Maar naarmate de defblokken en vegen groter worden, zal je ook steeds meer rammen nodig hebben op die muur 'op tijd' neer te maaien dus daarom moet je gewoon lekker doorbouwen. Daarnaast zitten rammen in de 1e aanval van je trein en dragen daarmee bij aan de totale veegkracht. Katapulten spreken een beetje voor zich, deze zijn gewoon nodig om gebouwen weg te schieten. In verband met de steenhouwerij in HD's zal je daar zo 230 katapulten mee moeten sturen om 2 gebouwen level 20 te slopen ten opzichte van de 80 die nodig zijn voor die in een dorp zonder. Houd er ook rekening mee dat het populatieveschil tussen aanvaller en verdediger in jouw nadeel kan worden en je misschien wel 250 katapulten nodig hebt. Het gebeurt namelijk wel eens dat je wat katapulten kwijt raakt. Het is ook zo lullig als je een 150K veeg hebt maar zonder katapulten zit, waardoor je niks kan slopen.
Dat waren de basics, nu door naar je veeg. Wat je doet is: je zet een target, kijkt hoeveel je per dag produceert en deelt deze 2 gegevens door elkaar, zodat je precies weet hoeveel dagen je moet draaien om deze veeg te realiseren! Stel dat we afspreken dat jij een veeg van 40K Knuppelvechters en 9,8K Germaanse Ridders zet met 1,9K rammen / katapulten = 87K bouwt. Een Germaan produceert, met Helm der infanterie en cavalerie, 41 Knuppelvechters, 10 Germaanse Ridders, 2 rammen en 2 katapulten per uur voor 34,5K GS. Mocht je die helmen niet kunnen of willen bemachtigen (is wel aan te raden), begin dan gewoon 4 dagen eerder met bouwen. In dit tempo kost het 41 dagen om de veeg te realiseren, dus je moet op 58 beginnen, want dag 100 moet die shit klaar zijn. Als jij op dag 58 je HD al geregeld hebt, kun je mooi die productie van je HD gebruiken om te NPC'en voor je veeg. Zo niet, stuur je GS bij vanuit je sups. En ja, dit betekent dat je bijna 60 dagen zonder enige legers op je account zit, hier ga ik dadelijk nog wat verder op in.

Een AD heeft geen zagerij, korenmolen, etc. en produceert daarom 6..300 GS per uur. Doe dit minus 1K om te compenseren voor inwoners en je zit op 5.300 productie per uur. Nu had ik eerder laten zien dat een supje 7.550 GS per uur oplevert, dus met ((34,5K - 5.300) / 7.550) = 3,8 support dorpen kan je al non-stop je veeg aanzetten. Dus als je HD nog niet af is, hoef je alleen maar te zorgen dat je in 58 dagen 4 dorpjes hebt geregeld en je kan bouwen. De laatste veldjes van je HD zullen dan iets minder snel groeien, omdat er steeds wat onderhoud van je veeg bij komt, maar je kan alvast beginnen.

Je hebt 'slechts' 34,5K per uur nodig om die veeg aan de praat te houden en wanneer jij 4 uitgebouwde dorpen hebt en een HD 15c met 100% bonus produceer je al 84,3K + (7.550*4) + 5.330 = 119,8K per uur. Dit is maar 29% van je totale account productie. Productie zat om nog rustig aan je dorpjes te werken, feestjes te geven, smederij upgrades te fixen, noem maar op. Ik wil in elk geval aangeven dat de rest van je account niet op pauze hoeft te staan op het moment dat jij begint met het bouwen van je veeg.

Geen paniek als je 'slechts' een 75% 15c hebt kunnen bemachtigen, hiermee kan het ook prima. We herhalen de berekening: dit HD levert 76.781 GS per uur - 1K in verband met de inwoners = 75.781 per uur. 75.781 + (7.550*4) + 5.300 = 111,3K per uur. Met dit HD kost het je dus 31% van je totale productie. Nou dat is 2% extra, whoop-de-fucking-doo... Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je cropper slechter wordt, er langzaam beperkingen zullen komen en met een betere cropper er meer mogelijkheden zullen ontstaan.

Nu heb ik net laten zien dat 1 veeg van 100K sterker is dan 2 van 50K, dus bouw deze veeg in 1 dorp en denk niet dat het handig is om in 2 dorpen te draaien, want dat is gewoon slecht voor de slagkracht. Overigens zijn er zat spelers die meerdere vegen maken, maar dit vergt wat meer ervaring, kennis en kunde om goed te realiseren.

Mocht je alliantie tussendoor nog wat doen met de alliantiebonus 'werving' zullen je kosten iets oplopen en eindigt veeg iets groter.

Naarmate je veeg groeit, zal je productie afnemen, omdat je de veeg moet onderhouden. Via de gestelde regels komt er elke dag 2.144 GP bij en omdat je productie niet met 2.144 per dag zal groeien, loopt je account langzaam vol. Gelukkig heb je naar mij geluisterd en is je account blijven groeien terwijl je de veeg aan het bouwen bent, zo lang dat mogelijk was. Laten we zeggen dat je op dag 100 een HD 15c 100%, AD en 10 uitgebouwde sups hebt. Dit geeft in totaal ruimte voor (84.300 + 5.300 + (7.550 * 10)) = 165K GP legers! Omdat je op dag 100 ook altijd wat veeg verliest tijdens het vegen van een artefact heb je ruimte zat om weer een poosje vooruit te kunnen.

Om ook maar even terug te komen op de goudkosten: stel je hebt een HD met 480K opslag, het produceert 84.300 per uur en je krijgt er per dag 2.144 bij, dan kun je de volgende formule maken: Aantal NPC per dag = 24 / (opslag / (basisproductie - 2.144 * aantal dagen bouwen)) = 24 / (480.000 / (84.300 - 2.144 * x)). Dit kan je in Google mikken voor een leuke grafiek, maar het enige dat jij moet weten is dat je 86x moet NPC'en voor je HD in 40 dagen bouwen als je minimaal 1x per dag NPC'd. 86*3 = 258 bovenop de 1.075 van eerder = 1.333 = 41,6 euro = 2,8 euro per week = 1,4 euro per week als je een dual hebt.
Tips
Tip 1 Het is per uur goedkoper om katapulten te maken dan rammen, dus om in het begin de kosten wat te drukken zou je kunnen starten met katapulten en later alsnog die 1.900 rammen erbij te bouwen.
Tip 2 Bij het bouwen van je AD zet ik er altijd gewoon een zaagmolen, korenmolen, etc. neer. Ze geven namelijk een leuke productie boost en pas wanneer ik de ruimte echt nodig heb, mik ik ze eruit. Hun terugverdientijd is namelijk relatief kort, waardoor je er wel winst op kan maken als je ze een paar dagen laat staan.
Tip 3 Plaats je AD altijd straks tegen je HD aan. Als je veeg namelijk aan de wandel is, zal je AD 85K in de min staan en dit is makkelijker te managen wanneer de handelaren uit je HD zo kort mogelijk lopen.
Tip 4 Als je in deze verhoudingen een veeg wil maken, kost je dat 12.255 , 11.232 en 8.358 per uur. Wat je zou kunnen doen om wat minder te NPC'en is kijken of je de verhoudingen waarin je accout GS produceert hieraan kan laten matchen. Kies bijvoorbeeld voor die oase, in plaats van die oase. Uiteindelijk zijn de GS GS en als je alles wilt NPC'en moet je gewoon voor de maximale hoeveelheid oases gaan. Overigens kan dit ook door een 4437 of 5436 te stichten. Deze hebben van nature meer en , minder en extra is altijd goed.
Tip 5 Het is wel aan te raden om in elk geval een paar dorpjes rond je AD / HD aan te leggen. Dit zorgt ervoor dat je in tijden van nood snel GS kan sturen naar je dorpje.
Farmen
Ik kan iedereen aanraden om te gaan farmen, ook al doe je het bijna niet. Alle GS die je ophaalt is winst! Nu heb je wel echt goudclub nodig als je wil farmen, want het doen op de ouderwetse manier is gewoon geen optie, dat kost je veel te veel tijd. Vroeger hadden we 1 scoutrapportje in het archief staan van alle farms en gingen wij continu door de lijst om overal handmatig een paar troepen heen te sturen. Met de farmlijst voeg je farms 1x toe en stel je in hoeveel troepen er heen moeten en je kan honderden farms aanvallen met slechts een paar kliks.

Hoe bouw je dan wel zo'n farmlijst op? Je zoekt via een tool (zal zo wat voorbeelden geven) inactieve spelers op. Elke speler stuur je 2x scoutje naar toe om te kijken of er
  1. troepen staan;
  2. of de verhouding schuilplaats / opslag zo is dat je überhaupt GS kan ophalen en
  3. of er een residentie / paleis / muur staat. Je moet alleen nog kijken of eer een residentie / paleis / muur weg geschoten moet worden. Deze gebouwen geven namelijk een basis verdediging aan het dorp, waardoor je troepen kan verliezen zonder dat er troepen van hemzelf staan.
Omdat je niet de enige bent die farmt, heeft het weinig zin om een paar keer per dag met veel troepen langs te gaan, in de hoop een flinke lading GS mee te nemen. In plaats daarvan ga je vaker langs, maar dan met minder troepen. De grootste farmers versturen elke 3-5 minuten hun farmlijsten (ja, dat is meervoud) en halen slechts een paar GS per keer op. Maar omdat er gewoon zo achterlijk veel aanvallen loptn, toch wel voor een hoog totaal zorgt. Op het moment (vrijdagmiddag) staat de nummer 1 in de top-10 farmers op 26.760.875 GS (het is dag 148, dit soort shit heb je niet op dag 50), 26.760.875 / 111,3 uur = 240K per uur aan opbrengst. Als die allemaal rapportjes zijn waar je 160 GS per keer ophaalt (en dat is eigenlijk al best wel veel), landen er 240K / 160 / 60 = 25 aanvallen per minuut.

Bereid je voor op een vage uitspraak: 'Investeer GS in troepen, maar geen troepen in GS!'. Wat bedoel ik hier mee? Er zijn online tools beschikbaar die je enorme lijsten kunnen geven van inactieve spelers waar jij veilig GS op kan halen zonder troepen te verliezen. Als jij farms gaat maken, zal je altijd troepen verliezen, omdat je ergens troepen moet slopen. Nu is het heel verleidelijk om even snel die 1K Phalanxen te slopen, zodat je daar lekker GS op kan halen. Maar voor je het weet heb je al zo vaak 1K Phalanx geveegd dat je zelf een paar duizend units kwijt bent. Er is maar één ding heiliger dan GS en dat is bouwtijd.

De enige manier om rendabel farms te maken is om zoveel GS op te halen, dat je de verliezen bij kan bouwen in een grote barakken / stal. Troepen draaien in de grote barakken / stal is echter 3x zo duur, dus om 250 Knuppelvechters en 60 Germaanse Ridders verlies te compenseren, moet je al 460K GS ophalen bovenop de GS die je nodig hebt om de kleine barakken aan te houden. Zelfs als een potentiële farm 4x 80K in zijn opslag heeft zitten, haal je dat niet op. Daarnaast kun je er op rekenen dat andere mensen het in de gaten zullen hebben als je farms maakt en mee zullen profiteren van jouw verliezen. Laat het dan ook gewoon los, ga geen farms vegen --> lat dat maar aan andere mensen over.

Natars farmen is hier ook een voorbeeld van. Natars worden bestuurd door Travian zelf via een script en zullen geregeld wat troepjes produceren. Dit zal ertoe leiden dat je af en toe wat troepen verliesst, als je er 100x per dag een paar units heen stuurt. Ik kende spelers die 10% van hun dag productie verloren op Natars, dat is vrij fors. Nu kan het situationeel best rendabel zijn als je volle pakhuizen scout en er geen / weinig troepen staan, maar voor je eigen veiligheid en dat van je veeg: farm a.u.b. alleen inactieve spelers.

Gouden regels:
  1. Klik, elke keer dat je kan, die farmlijst.
  2. Wees extreem zuinig op je troepen.
  3. Farm vaak en niet met veel. 2-5 units per farm is vaak voldoende.
Hier zijn nog een paar tools:
Tips
Tip 1 Ververs je farmlijst vaak. Inactieve spelers verdwijnen van de kaart of naar Natar dorpjes (waar je uiteindelijk troepen op gaat verliezen) dus als je de farmlijst niet onderhoudt, ga je achter lopen.
Tip 2 Wil je muren slopen bij farms heb je dus wel rammen nodig. Mijn eerdere tip om eerst met katapulten te beginnen, moet je dus niet te letterlijk nemen. Als je er tussendoor even 300 maakt, kun je easy farms maken.
Tip 3 Farm via oases! Wanneer het dorp zelf verdedigd wordt door units die je niet wil vegen kun je, als het dorp een oase heeft, de oase ook in je farmlijst zetten.
Tip 4 Stuur je infanterie naar farms dichtbij en je cavallerie naar farms die ver weg liggen.
Tip 5 Voor farms zijn 3 infanterie of 2 cavallerie units vaak wel voldoende, maar reken het even hier na. Soms kan je zelfs met 1 cavalerie unit farmen.
Verschillende stammen
Zet deze en deze even open, terwijl je leest. Dan kun je een beetje meespelen.

Alle 3 de volkeren geven de speler een keuze: wat voor veeg ga je maken? Germanen kunnen kiezen tussen een veeg met Knuppelvechters (Knup) versus Bijlvechters (Bijl), Romeinen tussen Equites Imperatoris (EI) versus Equites Caesaris (EC), en Galli&@0235;rs tussen Haeduanen (HD) versus Toetatis Donder (TD). Per volk heeft elk type veeg een afweging te maken tussen (1) kosten om te bouwen, (2) kosten om te onderhouden, (3) totale aanvalskracht (combinatie van bouwtijd & aanvalskracht per unit). Deze eigenschapppen per unit kun je mooi bekijken in het eerste linkje. Als je bijvoorbeeld de aanvalskracht deelt door de bouwtijd (het klokje), zie je dat EC's de meeste aanvalspunten per uur opleveren, maar als we bouwkosten ( / / / symbool) erbij in zetten, zien we dat Knups het snelst goedkope aanvalspunten opleveren! In de tweede link kun je precies kijken welke type veeg je in welk tijdsbestek wat oplevert qua aanvalskracht, onderhoud en kosten om te bouwen. Voel je vrij om er zelf wat mee te spelen, maar ik zal het hier kort samenvatten:

Romeinen:
  • EI --> Goedkoop, maar zwakker en minder onderhoud.
  • EC --> Duurder, maar sterker en meer onderhoud.
Als je actief wil farmen, kies dan EI, omdat ze lekker snel zijn. Anders maakt het niet uit. Mocht je het gemist hebben, aanvallende Romeinen maken inderdaad geen Legionairs. Sterker nog: defensieve spelers doen dat ook niet, want Legionairs zijn zo'n heerlijke combinatie unit die zowel offensief als defensief geen fuck presteren.

Omdat Romeinen wat trager trainen, beginnen ze vaak wat eerder met bouwen. Ik zou graag zien dat jij 47 dagen veeg gaat bouwen (met beide helmpjes) voor 17,5K Imperianen (Imps) en 15,8K EI of 11,8K EC voor een 67K of 71K veeg. Je houtwerk hoeft niet perse eerder te starten. Gebruik hiervoor de drinkplaats niveau 20.

Germanen:
  • Knuppels --> Goedkoop en sterker, maar meer onderhoud.
  • Bijlen --> Duurder en zwakker, maar minder onderhoud.
Sinds T4 heeft Travian een 40% productie boost gekregen, waardoor iedereen eigenlijk voor knuppels gaat, enkel vroeger ging men nog voor bijlen. Bijlen zijn namelijk efficiënter qua / aanvalskracht, maar knuppels trainen veel sterkere vegen in dezelfde tijd. Richtlijn is 40K knuppels, en 9,8K GR voor een 87K veeg. Mocht je toch bijlen willen, begin dan 2-3 dagen eerder met je veeg, houtwerk hoeft niet eerder te starten. Dit zou je op 25K bijlen en 10K GR = 74K veeg zetten. Een bijlenveeg is wel veel gemakkelijker te managen qua , dus zeker als beginnen zou dit een goede optie zijn.

Geen stress als je HD nog niet helemaal af is, het is prima mogelijk om die laatste veldjes naar 17 te doen terwijl de veeg al gebouwd wordt.
Tips
Tip 1 Als je HD eerder klaar is dan je eigenlijk zou beginnen met bouwen, mag je natuurlijk altijd eerder starten met bouwen.
Tip 2 Houd er rekening mee dat je misschien nog een schatkamer (SK) op 20 moet zetten voor dag 100, om een groot / uniek artefact te kunnen pakken. Zo'n jetser kost maar liefst 3,5 miljoen GS en is dus een beste investering.
Bescherming van je veeg
Omdat een grote veeg uit 1 dorp sterker is dan 2 kleinere vegen uit 2 dorpen, betekent dat er een groot deel van je investering in slechts enkele dorpen (HD & AD) zit en dat maakt het aantrekkelijke doelwitten (targets) voor de tegenstander. Je doet er dus verstandig aan om wat maatregelen te treffen, om die kostbare veeg van je te beschermen. De belangrijkste aspecten hierin zijn aanwezigheid, ligging en standaard def (SD).

SD zijn verdedigende troepen die standaard bij jou in je HD en/of AD staan, die je zelf onderhoudt. SD staat 24 uur per dag en 7 dagen in de week op je eigen account. SD wordt niet onderhouden door de verdedigende speler (deffer) die ze stuurt en SD is ook geen def die standaard gereserveerd wordt voor jouw dorpen tijdens defacties, allemaal nee! Dit is volledig je eigen verantwoordelijkheid. Dit is dus ook wat anders dan def die tijdelijk wordt geplaatst om een dorp te beschermen, terwijl de tegenstander aanvalt. Nu vraag je je misschien af waarom je in godsnaam SD zou plaatsen en eerlijk gezegd... vraag ik het mijzelf ook wel eens af.

SD wordt geplaatst bij dorpen die risico lopen om aangevallen te worden. Deze SD zorgt er namelijk voor dat het gemakkelijker is om (in korte tijd) voldoende def te verzamelen om een aanvallend leger tegen te houden. Even een praktisch voorbeeld: een speler kan binnen 6 uur jouw HD bereiken met katapulten. Wanneer deze speler besluit te lopen, heb jij wel 120K def nodig om zijn veeg volledig tegen te houden. Je bent sitter bij je buurman en hij heeft 90K def, dus wanneer jij om 3 uur 's nachts de aanval aan ziet komen, heb je nog maar 6 uur de tijd om die 30K extra def te verzamelen. Dan moet je maar (1) hopen dat er iemand online is en (2) dat deze persoon voldoende def heeft en (3) dat deze def op tijd bij jouw dorp is. Maar wat nou als jij al standaard 30K SD hebt staan? Dan zou je ineens met de def van je sitter de veeg kunnen stoppen en je eigen HD redden. Hoe meer SD je hebt staan, hoe minder def je in korte tijd hoeft te verzamelen, hoe minder risico je loopt belangrijke dorpen te verliezen.

Dit is waar je cropper & ligging een belangrijke rol gaan spelen. Aanvallende accounts op de grens hebben meer SD nodig voor dezelfde veilige speelstijl als accounts die verder weg liggen. Wanneer jij verder weg ligt, loopt de tegenstander immers langer en krijg jij meer tijd om te reageren. Je mag natuurlijk zonder SD op de grens gaan liggen, maar met een enig competente tegenstander ben je veel te makkelijk te slopen. Een 15 150% HD met veldjes 17, produceert ongeveer 30K GS per uur meer dan eentje met een 75% bonus. Dit betekent dat je met dezelfde 80K veeg 30K extra SD kan plaatsen, omdat je een betere cropper hebt.

Vervolgens moet je de beschikbare SD verdelen over het aantal belangrijke dorpen dat je hebt. Wanneer je 3 vegen maar in 3 AD's en ook nog 1 HD hebt, moet je SD zetten voor verdorie 4 dorpen --> niet aan beginnen. Een beetje professionele aanvaller gaat vaak niet verder dan 2 vegen en hebben dan maximaal 2-3 belangrijke dorpen. SD in HD en bij de hoofdveeg (de grootste) is vaak de keuze.

Je kunt je veeg in je HD bouwen, wat defensief een sterkere optie is, omdat deze (1) niet over kan worden genomen en (2) de steenhouwer bonus extra bescherming geeft en (3) je aantal belangrijke dorpen terugdringt met één, wat gunstig is voor het plaatsen van SD. Een HD-veeg kost je echter ook meer (moet vaker NPC'en) en moeite omdat je bouwplaatsen voor opslag moet opofferen voor barakken / stallen / werkplaats / toernooiveld. Mijn advies aan de beginnende noob is om voor 1 veeg in een AD te gaan met een apart HD en ga je wat dieper in het gewest liggen, zodat je vrij veilig kan spelen met minder SD.
Tips
Tip 1 Als je je veeg ergens stalt, doe dit dan nooit in een oase! Sommige spelers leven ervoor om met snelle units een onbeschermde veeg te pakken (snipen), en wanneer jij je veeg in een oase stalt, ben je een makkelijker doewit. Om te beginnen staat je veeg het veiligs achter wat SD en in oases staat nooit SD. Ook kan je veeg niet genieten van de muurbonus.
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands